“... que la música soni més fort
que els problemes”
Kurt Cobain
Olles,
paelles, cassoles, culleres i altres estris de cuina han dringat força els
capvespres dels darrers mesos, colpejats amb fúria continguda -no sigui que
s’abonyeguin gaire-, des de molts pisos
i cases de la nostra vila. Desafiant el fred, la gent de les terrasses i
balcons estan, des de portals, eixides i patis, o al bell mig de places i
carrers demostren sorollosament la seva indignació front polítiques contràries
als interessos més genuïns.
El
rebombori acostuma a ser ben sonat, eixordador, un desafiament al sentit de l’oïda,
l’aparent desconcert d’un nocturn musical sense direcció orquestral, una maror nocturna
gradualment covada, indignada, compartida, amb alguna pujada o sortida de to,
com la sublim variació que m’afanyo a descriure.
Un músic
que habita el segon primera d’un immoble proper, a la partió festiva entre
pagesos i mestres d’aixa, va trobar l’ocasió per irrompre amb el seu clarinet
entonant el “Cant dels ocells”, amb partitura del gran mestre Casals. En Lluís –aquest
és el seu nom- va deixar bocabadat tot el veïnat amb la melodia que interpretava
“in crescendo”. Molta gent li va lloar la intervenció i l’animà perquè no fos, aquella
primera, la darrera vegada.
Quan
la Mari, una coneguda veïna d’edat avançada sota mateix del pis del músic, se
li apropà vigorosa i emocionada per felicitar-lo, ell de seguida va convidar-la
a que l’acompanyés cantant. Com sigui que la bona dona buscava excuses per a no
fer-ho, que si no es sabia la lletra o li mancava veu per cantar, en Lluís li
facilità el text de la cançó i li digué que tenia un timbre prou dolç i brillant
que la tonada remarcaria. Ho podia assegurar perquè sovint la sentia cantar des
de la cuina amb un finestral al celobert, comú amb la seva vivenda.
Junts
decidiren adaptar la lletra per a properes ocasions. Aquestes dues foren la
primera i la darrera estrofes. Una original, modificada l’altra:
En veure despuntar
el major lluminar
en la nit més hermosa
els ocellets cantant
a festejar-los van
en sa veu melindrosa.
...
el major lluminar
en la nit més hermosa
els ocellets cantant
a festejar-los van
en sa veu melindrosa.
...
A l'alba partiran
sud-oest i nord enllà
amb ales amoroses
els ocellets cantant
el seu consol duran
a presos i exiliats.
sud-oest i nord enllà
amb ales amoroses
els ocellets cantant
el seu consol duran
a presos i exiliats.
D’altres
quinze estrofes respectaren el nom de trenta dos ocells que esmenta la versió més
tradicional. De l’àguila imperial al duc, del pardal al passarell, el rossinyol
o el reietó. Tot sigui per una república progressista i la maltractada democràcia,
del tot recuperades.
La
combinació resultà sorprenent. El colpejar dels atuells al voltant, amorosí el bon
ritme de la cançó popular catalana. Tan de bo l’exemple s’estengui a d’altres
barris del poble on hi hagi músics disposats a emular el duet pagès, pescador o
artesà. Estudiants, afeccionats i veterans de la música i el cant disposats a cobrir
diferents indrets amb les seves melodies. El model el copiaran parelles d’arreu
que prometen esdevenir amors eterns si tot plegat no s’arregla. Si més no, alçaran
del seu sofà a somiatruites i desencantats, que entre somiejades i sobresalts
només esperen vells o nous esdeveniments. Amb els cinc sentits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada